Problemy z pamiecią, jak sobie z nimi radzić

Opublikowano przez admin

Sprawna i nie odmawiająca posłuszeństwa pamięć potrzebna jest nie tylko na etapie szkoły. To właśnie zdolność zapamiętywania sprawia, że możemy dobrze funkcjonować w otaczającym nas świecie. Niestety, z różnych powodów pamięć można nas zawodzić. Podpowiadamy, co może pomóc ją usprawnić.

Ćwiczenia na pamięć

Aby pamięć nas nie zawodziła, należy regularnie ją ćwiczyć. Dlatego sięgaj po krzyżówki, roszady, łamigłówki. Możesz postawić również na naukę języka obcego – nic tak nie poprawia pamięci jak zapamiętywanie kolejnych słówek. Świetnie pomaga również zapamiętywanie numerów telefonów czy dowcipów. Jeżeli właśnie przygotowujesz się do egzaminu, zadbaj o to, aby warunki do nauki były odpowiednie. Wyeliminować należy wszelkie bodźce, które mogą rozpraszać uwagę. Chodzi tu zarówno o włączony telewizor, grającą płytę czy miauczącego za plecami psa. Pomocne okazuje się również wypracowanie własnego stylu pracy: ustal porę, o której się uczysz, wybierz miejsce, w którym to robisz. To naprawdę pomaga!

W zapamiętywaniu pomaga również angażowanie kilku zmysłów. Możesz więc czytać na głos i wędrować po pokoju. Technika, która zalecana jest przez psychologów, są tak zwane mapy myśli – efektywnie aktywizuje zarówno prawą, jak i lewą półkulę mózgową, zwiększając tym samym zdolność zapamiętywania.

Pamięć źle znosi nudę

Nasza pamięć zaczyna silnie szwankować wtedy, kiedy często się nudzimy. Nie służy jej również montowania, a także rutyna. Automatycznie powtarzanie tych samych czynności każdego dnia może więc bardzo utrudnić zapamiętywanie. Postaw więc na aktywny tryb życia. Wychodź jak najczęściej z domu, poznawaj nowe osoby, zwiedzaj nowe miejsca. Im bardziej będziesz twórczy, aktywny, tym lepiej pamięć będzie funkcjonować.

A może środki z apteki?

W usprawnieniu pamięci pomocne okazują się być również środki apteczne. Wystarczy postawić na te zawierające w swoim składzie lecytynę i szereg witamin, by proces zapamiętywania zachodził sprawniej.

Dostępne są również środki, które opracowano z myślą o osobach podejmujących duży wysiłek umysłowy, na przykład studentach.

Nie zapominaj o aktywności fizycznej

Nic tak świetnie nie poprawia pamięci, jak sport. Aktywność fizyczna sprawia, że poprawie ulega przepływ krwi przez naczynia krwionośne w mózgu. Zachodzi więc proces lepszego zaopatrzenia w tlen szarych komórek, co polepsza ich efektywność. Aby więc lepiej przyswajać wiedzę, przed otworzeniem książki warto wybrać się na długi spacer czy pojeździć nieco na rowerze.

Zdrowy sen

Aby nasz mózg mógł funkcjonować prawidłowo, należy mu zapewnić odpowiednią ilość snu. W trakcie nocnego wypoczynku dochodzi do wzmocnienia połączeń między neuronami, co przekłada się bezpośrednio na zdolność zapamiętywania. Jeśli więc świadomie rezygnujesz z kolejnej godziny snu, musisz liczyć się z tym, że pojawią się problemy z zapamiętywaniem nowych i odtwarzaniem starych informacji.