5 sposobów na zwiększenie odporności

Opublikowano przez admin

Każdego roku, w okresie zwiększonej zachorowalności na grypę i przeziębienie, powtarza się ten sam scenariusz. Letnia pogoda pozostaje tylko wspomnieniem, a w naszym otoczeniu pojawia się coraz więcej osób kichających i kaszlących. Nic dziwnego, że w końcu i my padamy ofiarą namnażających się w szybkim tempie wirusów. Jednak tak wcale być nie musi. To czy zachorujemy, zależy od odporności naszego organizmu. Gdy o nią zadbamy, wirusy nie będą miały żadnych szans. Poniżej przedstawiamy 5 skutecznych sposobów na zwiększenie odporności.

Odżywiaj się zdrowo!

Zmiana sposobu odżywiania się to jedna z najprostszych dróg do poprawy odporności. Chodzi oczywiście o zmianę diety na zdrową, czyli taką, która dostarczy nam odpowiedniej ilości witamin i mikroelementów. Wybierajmy owoce i warzywa, będące źródłem witamin A, C i E, takie jak cytrusy, marchew czy brokuły, a w sezonie zimowym bez obaw sięgajmy po mrożonki. Ponadto spożywajmy więcej jogurtów naturalnych lub kefirów, a więc produktów bogatych w witaminę D oraz probiotyki. Tych ostatnich możemy poszukać również w aptekach.

Składniki te wspierają organizm w walce z wirusami. Produkty pełnoziarniste pomogą nam zapobiec niedoborom cynku i selenu, mikroelementów o kluczowym znaczeniu dla odporności.

Wspomagaj się naturalnie!

Gdy nadchodzi sezon na infekcje możemy też profilaktycznie włączyć do diety miód, czosnek, również w postaci kapsułek, i cebulę, a więc naturalne produkty o znanych właściwościach przeciwbakteryjnych.

Poprawić odporność pomoże sok z aloesu oraz dostępne w aptekach preparaty z żeńszeniem lub jeżówką w składzie.

Ruszaj się!

Ruch to zdrowie- hasłem tym wszyscy dookoła próbują zachęcić nas do zwiększenia aktywności fizycznej. A my? Niekoniecznie mamy ochotę się ruszać, szczególnie wtedy, gdy pogoda za oknem nie rozpieszcza. Jednak, gdy zbyt wiele dni w roku spędzamy, walcząc z przykrymi objawami przeziębienia czy grypy, może warto się przekonać? Według lekarzy, u osób, które regularnie zażywają ruchu na świeżym powietrzu (niezależnie od pogody!) powstaje więcej komórek odpornościowych. Decydując się na półgodzinny marsz, choćby z pracy do domu, trzy razy w tygodniu, zwiększamy szanse na to, że kolejna infekcja ominie nas szerokim łukiem.

Zrelaksuj się!

Aby zwiększyć odporność organizmu na wirusy, powinniśmy przede wszystkim wiedzieć, co ją osłabia. Do czynników o negatywnym działaniu na układ odpornościowy zaliczają się stres oraz zbyt mało snu. Żyjemy w nieustannym pędzie, zarywając noce, a za dnia, przemęczeni, wypijamy kawę za kawą. Efekt jest taki, że z jednej infekcji wpadamy w kolejną. Jak temu zaradzić? Znajdując czas na wypoczynek, dodamy sił organizmowi do walki z wirusami.

Hartuj się!

Wahania temperatury na dworze, mocno odczuwalne zwłaszcza na przełomie jesieni i zimy, przyczyniają się do tego, że wielu z nas częściej dopadają infekcje. Nie dbając o siebie, doprowadzamy do sytuacji, w której każda zmiana temperatury staje się dla organizmu zbyt wielkim szokiem. Można temu zapobiec, hartując się przez brodzenie w zimnej wodzie lub polewanie ciała w trakcie prysznica raz ciepłą, raz chłodniejszą wodą.

Nie oczekujmy, że bardziej odporni na infekcje staniemy się z dnia na dzień. Jednak przestrzeganie zasad zdrowego stylu życia na pewno zwiększy nasze szanse na wygraną w starciu z wirusami.